Edelstener

Min kjærlighet til edelstener

Jeg elsker edelstener. Deres farger er en naturskapt gave. Alene er de fantastiske, men sammen fremhever de hverandres nyanser på det mest magiske vis. Nyanser som man ellers ikke legger merke til når stenene ligger for seg selv.

Edelstener minner meg om den følelsen du får i en gammeldags godtebutikk. Gylne perler, gressgrønne smaragder, skinnende granater som granateplets kjerner, rosa opaler som bubblegum og pistachiegrønne chrysopraser - alle frister de som fargerike søtsaker.

Reiser man ut i verden finnes edelstenene i eksotiske land som Sri Lanka, Brazil, Madagaskar, Thailand og India.

Edelstenene er naturens vidundere, skapt under et intenst trykk i klipper og berg, og utvunnet ved minedrift eller funnet i floder. Kjemi og temperatur er bestemmende faktorer for edelstenens farge variasjoner. De har alle sine særpreg, og hver sten finnes gjerne i et hav av ulike nyanser. Mange edelstener har såkalte inneslutninger, det er bittesmå uregelmessigheter i stenen. Ofte er det små luftlommer av gass som oppsto under stenens skapelse. Disse påvirker fargen i et spektrum fra helt transparent til mere ugjennomsiktig eller opak. Edelstenen slipes ofte i facet (lysreflekterende slipning) eller cabochon (glatt slipning) – det avhenger av stenens struktur, tetthet og farge, så vel som estetiske preferanser.

Edelstens farge og slipning

Carré er fransk og betyr egentlig bare ’kvadrat’. Men det er også en antikk betegnelse for en kvadratisk slipt diamant. Navnet Carré symboliserer altså edelstenens fremtredende rolle i mine smykker, samtidig med at det er en hyldest til antikkens tradisjonelle fremstillingsmetoder.

Cabochon slipningen er den mest enkle slipning. Ordet stammer fra det franske ordet ’caboche’ som betyr hode. Den er bløt og buet på toppen og gjerne med en flat bunn. Denne slipningen anvendes ofte for ugjennomsiktige eller opaque stener, hvor struktur og tetthet i fargen er stor. En cabochonslipt, transparent sten reflekterer lyset på en glassaktig måte, fordi lyset brytes og danser over stenen når den beveges.

Fasettslipningen er mere komplisert. Slipningen er ofte symmetrisk for å optimere refleksjonen av lyset og stenens skjønnhet. Edelsten har mange fasetter – for eksempel har en brilliantslipt diamant hele 58 fasetter – og det gir et fantastisk lysspill i stenen. Ofte sliper man transparente stener i fasett, og jo hardere stenen er, jo mere fortreffelig blir lysspillet. Tenk bare på diamanter, smaragder, safirer og rubiner, som alle er harde edelstener, og som oftest slipes i fasett. En fasettslipt sten kaster praktfulle lysreflekser omkring seg og er bedre til å spille med lyset enn en cabochonslipt sten.

Jeg liker godt begge slipninger. Det er farge, tetthet og sammensetning som utgjør et flott smykke. Det kan også være en sammensetning av fantastiske smykker som sammen blir som en vakker sammensatt bukett av blomster. Cabochon og fasett satt sammen gir ofte en ekstra dimensjon til smykket og øker den visuelle nysgjerrighet.

Det kan også være kombinasjonen av transparente stener overfor opaque stener som fremhever hverandre på den mest overraskende måte. Mitt favoritteksempel er turkisen, en helt fargemettet og opaque sten satt sammen med en glitrende, fasettslipt diamant. Her oppstår det sublim smykkemagi og det er kort sagt essensen av mitt arbeide med edelstenenes forunderlige verden.

VINN GAVEKORT PÅ KR 1.000
Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli oppdatert på nye kolleksjoner, eksklusive tilbud, kundeevents hos Carré Jewellery og mye mere. Du er samtidig med i konkurransen om et gavekort på kr. 1.000 til bruk på Carre.no. Vi trekker nye vinnere hver måned!
 

We use cookies

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies from this website.

Accept